Volkswagen Youngtimers.

De auto van en voor iedereen.

Youngtimers van Volkswagen.

Als we aan zakelijke youngtimers denken, dan zal het merk Volkswagen niet snel genoemd worden. Toch kunnen wij als youngtimer platform niet om Volkswagen heen. Want met 2 modellen in de top 5 van s’wereld meest verkochte auto’s verdient Volkswagen een prominente plek op onze website. Dankzij het grote aanbod, de hoogwaardige kwaliteit en de tijdloze designs kunt ook u zeer voordelig een Volkswagen youngtimer rijden. Hoewel hij wellicht niet het zakelijke karakter van een BMW of Mercedes-Benz bezit, blijft een youngtimer van VW uitermate geschikt om zowel zakelijk als privé gereden te worden.

Via ons internationale zoekplatform bieden wij ruim 500 Volkswagen youngtimers aan, direct beschikbaar voor de import. U regelt het eenvoudig online met slechts een paar klikken van uw muis. Bekijk ons gehele aanbod van hoogwaardige youngtimers van Volkswagen en onze andere merken.

Volkswagen voordelen?

Je ziet ze overal. Zeker in de stad is een klein model Volkswagen een ideale oplossing van krappe wegen en weinig parkeerplaatsen. Lees al de voordelen hier.

De historie van VW

Waar komen al die prachtige Audi's vandaan? Hoe is Audi als bedrijf tot stand gekomen? En wie stond er aan de wieg van dit Duitse autobedrijf? Ontdek de geschiedenis van Audi.

Waarom een Volkswage Youngtimer.

Net als alle andere youngtimers genieten ook Volkswagen modellen van tussen de 15 en 25 jaar oud van de zogenoemde ‘Youngtimer Regeling’. Zakelijke rijders die hun auto ook privé gebruiken mogen dan een percentage van de dagwaarde als bijtelling rekenen.

Hierdoor valt de bijtelling vele malen lager uit, dan wanneer u voor een nieuwe auto kiest. Hiervoor dient u namelijk een percentage van de catalogus waarde bij te tellen. Maar het voordeel geldt voor elke auto die aan de voorwaarden van een youngtimer voldoet. Waarom kiest u dan juist voor een Volkswagen?

De kwaliteit van een VW

Bij veel auto’s is er meestal een strak budget waar rekening mee gehouden moet worden. Dit gaat soms ten koste van de kwaliteit van de auto. Als we kijken naar andere autofabrikanten zien we voornamelijk dat de kleinere modellen van een wat lagere kwaliteit kunnen zijn en geleverd worden met een ietswat saai interieur. Dit is echter niet het geval bij Volkswagen. De meeste VW youngtimers geven een “Premium” gevoel. Tijdloze designs gemaakt om lang mee te gaan. Ook aan de binnenkant vindt men zachte en kwalitatief goede materialen.

Een Volkswagen is betrouwbaar

Volkswagen wordt al jaren geroemd om zijn reputatie betrouwbare auto’s te leveren. Dit geld natuurlijk ook voor onze youngtimers van Volkswagen. Met een probleemloos werkende motor en uitstekende rijeigenschappen als gevolg. Doordat de meeste modellen van Volkswagen veel gereden auto’s zijn, zijn onderhoud en reparaties ook redelijk betaalbaar en kunt u met uw Volkswagen bijna overal terecht. Handig als er onverhoopt toch eens iets mis gaat.

De meest bekeken Volkswagen Youngtimers.

Een overzicht van welke youngtimer modellen van Volkswagen veel bekeken worden via ons platform?
Hieronder vind u de top drie meest populaire Volkswagen Youngtimers van deze maand.

VOLKSWAGEN POLO III - 1994-2002

De Polo was een lange tijd het kleinste model van Volkswagen. In 1994 introduceerde VW de Polo 6N. Dit is voor het eerst dat de polo van zijn oude chassis afstapt. Het vernieuwde sportieve uiterlijk en design zien we ook vandaag de dag nog overal terug.

VOLKSWAGEN GOLF IV - 1997-2003

Het best verkochte model van Volkswagen. De Golf IV was het eerste type dat beschikbaar kwam als GTI. De overtreffende trap was de V6, een 2,8 liter-VR6 4Motion vierwielaandrijving met 204 pk. Bekijk al onze Volkswagen Golf modellen hier.

VOLKSWAGEN PASSAT B4/5 - 1993-2000

De Passat is het belangrijkste model van Volkswagen, belangrijker dan de Golf. De geheel nieuwe vijfde generatie van de Passat verscheen in 1996 in Europa en is ook vandaag de dag nog uitermate geschikt om als youngtimer te rijden.

De geschiedenis van Volkswagen.

De oorsprong van onze Volkswagen Youngtimers begint bij de Oostenrijkse professor en auto-ingenieur: Ferdinand Porsche. Deze had al in 1922 plannen voor een goedkope auto voorgesteld, maar niemand had hier belangstelling voor, zelfs zijn toenmalige werkgever Austro-Daimler niet. Toen Porsche bij Mercedes-Benz over zijn goedkope droomauto begon, betekende dit het einde van hun samenwerking. Porsche probeerde het bij onder meer NSU en Zündapp, waar een aantal prototypes werden gerealiseerd. Hij besloot toen om voor zichzelf te beginnen.

In 1934 gaf een zekere Adolf H. de opdracht aan Porsche om een “Kraft durch Freude”-wagen te ontwerpen, een wagen voor het volk. De reeks eisen die gesteld werden voor deze auto waren torenhoog. De KdF-wagen moest een topsnelheid van 100 km/u kunnen halen. Daarnaast moest hij twee volwassenen en een kind kunnen vervoeren, of drie soldaten en een mitrailleur. Tevens moest de auto een luchtgekoelde motor hebben, zodat hij ook in de winter buiten kon blijven staan en mocht maximaal tussen de 6 en 7 liter benzine per 100 kilometer verbruiken. Om het allemaal nog wat gemakkelijker te maken mocht deze wagen van het volk niet meer kosten dan 900 Reichsmark. Voor die tijd leek dat een onmogelijke opgave.

De eerste auto van Volkswagen.

Het ontwerp voor zo’n auto had Porsche al eerder gereed. In 1932 had hij een vier-persoonsauto ontworpen die sterk door ontwerpen van Béla Barényi en een prototype van Tatra-ontwerper Hans Ledwinka was geïnspireerd, met een luchtgekoelde viercilinder motor achterin. Er waren toen drie prototypen van gebouwd door Zündapp. Ook NSU was in het model geïnteresseerd, maar toen dit bedrijf werd overgenomen door Fiat, was dit het einde van de NSU-Volksauto. Het aanbod van Adolf H. kwam dus net op tijd. Op 12 oktober 1936 stelde Porsche drie rijdende prototypes voor, die al de karakteristieke vorm van de latere Volkswagen Kever hadden. Iedere wagen legde in zeventig dagen een afstand af van 50.000 km, zonder dat al te grote reparaties nodig waren.

Volkswagen en de eerste fabriek.

Hitler zocht vervolgens persoonlijk een geschikte locatie voor de fabriek. Omdat de enige twee beschikbare autofabrieken – die van Opel en van Ford – niet volledig Duits waren, gaf Hitler zijn “Arbeitsfront” opdracht in het midden van Duitsland een fabriek te bouwen.Er zou ook een nieuwe stad verrijzen voor de arbeiders van de fabriek en hun gezinnen, Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben (kortweg KdF-stadt, later Wolfsburg) genaamd en een boulevard waar na afloop van de oorlog de overwinningsparade zou worden gehouden. Maar zoals we nu allemaal weten kwam er van die parade niet veel terecht
Volkswagen Youngtimers - Historie - VW's Eerste Exportorder naar Nederland
1947: 56 Kevers voor Ben Pon in Nederland.
Volkswagen Youngtimers - Historie -100.000 kevers in 1950
In 1950 zijn de eerste 10.000 kevers een feit.
Volkswagen Youngtimers - Historie - In 1955 viert VW het bereiken van 1 miljoen geproduceerde auto's.
5 jaar later rolt nummer 1.000.000 van de band.

Volkswagen in de jaren 60.

In 1960 werd Volkswagen omgezet in een beursgenoteerde vennootschap, Volkswagenwerk AG. Van de aandelen werd 60% verkocht aan beleggers, maar de zogenaamde Volkswagenwet die de privatisering regelde, bepaalde dat geen enkele aandeelhouder meer dan 20% van het stemrecht in het bedrijf mocht uitoefenen. De Bondsstaat en de deelstaat Nedersaksen hadden ieder 20% van de aandelen in handen en behielden zo in feite de zeggenschap. De opbrengsten van de aandelenverkoop van 1960 gingen naar de Stiftung Volkswagenwerk, sinds 1989 de VolkswagenStiftung. Het doel van deze organisatie, met (in 2006) een kapitaal van 2,4 miljard euro, is het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, waarvoor jaarlijks 100 miljoen euro beschikbaar wordt gemaakt.

Overnames forceren verandering binnen Volkswagen.

In 1965 nam Volkswagen Auto-Union over van Daimler-Benz. Auto-Union bleef binnen het Volkswagen concern een tamelijk zelfstandige dochter. Wel werd de eerder gebruikte merknaam DKW vervangen door het historische Audi. In 1969 werd het bedrijf samengevoegd met het eveneens door Volkswagen overgenomen NSU tot Audi NSU Auto Union AG, sinds 1985 kortweg Audi AG. Deze beide overnames waren voor Volkswagen des te belangrijker omdat het bedrijf verstarde. Het bleef te lang vasthouden aan inmiddels technisch en commercieel achterhaalde concepten als de luchtgekoelde motor en achterwielaandrijving. Nadien doorbrak de Kever met meer dan 15 miljoen geproduceerde exemplaren het oude productierecord van de T-Ford, maar intussen werd Volkswagen door de concurrentie ingehaald.

Van de Seventies naar de Nineties met VW.

De introductie in 1970 van de Volkswagen K70, een nog door NSU ontwikkeld model met voorwielaandrijving en waterkoeling, vormde een breuk met het voorgaande beleid. Het model sloeg niet aan, maar de in 1973 op de markt gebrachte en veel succesvollere Passat was volgens dezelfde principes ontworpen. De Passat en vooral de Golf (vanaf 1974) brachten het bedrijf nieuwe successen, maar nooit meer zou Volkswagen zo’n drastische modelwisseling riskeren. Ondanks alle technische veranderingen sinds het begin van de jaren ’70 heten de meest succesvolle types bij Volkswagen nog steeds Golf en Passat.

Een andere vernieuwing van de jaren ’70 was dat de modellen van het concern, Volkswagens én Audi’s dus, steeds meer volgens het bouwdoosprincipe samengesteld werden uit voor meerdere types bruikbare onderdelen. Volgens critici gingen de auto’s van beide merken daarom steeds meer op elkaar lijken. Ook in andere opzichten groeiden beide merken naar elkaar toe. Zo werd in 1978 voor Volkswagen en Audi een gemeenschappelijke verkoop- en serviceorganisatie opgezet (tot 1992) onder de afkorting V.A.G. (afkorting van Volkswagen(werk) AG, in de ogen van velen echter van VW Audi Gruppe) met een lichtblauwe bedrijfskleur.

Volkswagen neemt de wereld over.

Geleidelijk breidde het concern zich internationaal verder uit. Zo werd in 1973 een fabriek geopend in Lagos, Nigeria. Van groot belang was de overeenkomst die in 1982 gesloten werd met het Chinese SAIC over de productie van het model Santana in China. Daarmee werd de basis gelegd voor de succesvolle expansie van Volkswagen op de Chinese markt. Later ging Volkswagen ook met FAW in China een joint venture aan. In 1985 werd de naam van het concern veranderd van Volkswagenwerk AG in het internationaal beter klinkende Volkswagen AG. Een jaar later werd het Spaanse SEAT overgenomen, dat evenals Audi een onder eigen naam producerende dochter van het concern werd. Hetzelfde gold voor het in 1991 overgenomen Tsjechische Škoda.

De Kever van Volkswagen.

De Volkswagen Kever is verreweg het meest bekende model van Volkswagen. Daarnaast word de kever gezien als de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto’s ooit. Hoewel hij eerst nog de Typ 1, 1200 of 1300 genoemd werd (naar de motorinhoud in cc), kreeg hij in de volksmond, vanwege zijn vorm, de naam “kever”. Vervolgens is de fabrikant die naam zelf ook gaan gebruiken.

Volkswagen produceerde meer dan 20 miljoen kevers. Dit gebeurde van 1937 tot 2003 en daarmee is de kever de langst en de meeste geproduceerde wagen op eenzelfde platform.

De Europeaanse Reus, Volkswagen AG.

Volkswagen AG is de grootste autofabrikant in Europa en in omvang de tweede ter wereld. Het bedrijf wordt soms ook wel als de Volkswagen Group aangeduid. De hoofdvestiging bevindt zich in Wolfsburg, Nedersaksen.

VW AG produceert voertuigen van onder andere Volkswagen en Audi. Maar ook merken als Seat en Škoda. Daarnaast bezitten ze ook Bentley, Bugatti, Ducati (Motoren) en Lamborghini en Porsche. Qua verkoopaantallen strijden Toyota, General Motors en Volkswagen AG om de eerste plaats, alle drie produceren ongeveer 10 miljoen voertuigen op jaarbasis, al lijkt het er sterk op dat VW AG de laatste jaren telkens de boventoon voert.

KLAAR VOOR DE VW YOUNGTIMER VAN UW DROMEN?