Porsche 911 Youngtimer.

Misschien wel de meest bekende sportwagen ter wereld.

Rijden in een Porsche 911 Youngtimer.

De Porsche 911 is de bekendste sportwagen van de Duitse autoproducent Porsche. Het uiterlijk van de auto is ontworpen door Ferdinand “Butzi” Porsche, een kleinzoon van de oprichter van het merk Porsche, Ferdinand Porsche. Hoewel er in de loop der tijd vele uitvoeringen van de 911 zijn geproduceerd, is de alom bekende vorm in de afgelopen 50 jaar amper veranderd.

 

Wie een Porsche 911 Youngtimer wilt rijden moet op zoek gaan naar de Porsche 993 en de Porsche 996. De Porsche 993 is de naam die Porsche intern gebruikt voor de versie van de Porsche 911 gefabriceerd en verkocht tussen laat 1993 en begin 1998.

 

De Porsche 996 is de vijfde generatie in een doorontwikkeling van de oorspronkelijke (luchtgekoelde) 911. Deze generatie rolde tussen 1998 tot en met eind 2004 van de band.  Door de watergekoelde motor veranderde het karakteristieke uitlaatgeluid van de Porsche. Door de uitlaten aan te passen, wisten de ingenieurs toch een soortgelijk geluid als bij een luchtgekoelde motor te produceren.

Alle Porsche 911 Youngtimer modellen op een rijtje.

Porsche 993 - Carrera Coupé

De Porsche 993 Carrera is verkrijgbaar in uitvoeringen met zowel achterwielaandrijving als  vierwielaandrijving. Hij is uitgerust met de atmosferische 3.6 liter M64-motor, doorontwikkeld vanuit de 964, en gecombineerd met een nieuw dual-flow-uitlaatsysteem dat nu twee katalysatoren bevat.

 

De 993 Carrera was oorspronkelijk uitgerust met oranje richtingaanwijzers aan de voorkant, zijkant en achterkant, zwarte remklauwen, zwart Carrera-logo op de achterkant en 16 inch lichtmetalen velgen met zwarte Porsche-logo’s op de middelste wielkappen.

 

De Coupé-versie uit 1994 had een leeggewicht van 1.370 kilo (basis leeggewicht van 1.270 kg). Dit model kwam met een bodemvrijheid van 110 mm, op de Amerikaanse versie na. Deze kwam namelijk met een bodemvrijheid van 120 mm.

 

Dit werd verder verlaagd met de M030-sportchassisoptie tot 90 mm. De coupé is de stijfste, strakste, meest solide en toch lichtste van de 993-modellen. En dankzij de Youngtimer regeling die is afgegeven door de overheid, kunt u deze wagen fiscaal gezien nu zeer voordelig rijden.

Porsche 993 - Carrera Cabriolet

De Porsche 993 Cabriolet is de ideale auto voor alle Porsche-liefhebbers die graag de wind door de haren voelen tijdens het autorijden. Hij is iets zwaarder dan de coupé-variant en heeft een leeggewicht van 1.420 kg. Aan de achterzijde van de Cabriolet werd een kleine spoiler gemonteerd met het derde remlicht. 

 

De bediening van het cabrio-dak geschiedt volledig automatisch via een knop op het dashboard. Ter bescherming tegen de wind was een windstop te bestellen die achter de voorstoelen werd geplaatst. De windstop, samen met de zijruiten omhoog, beperkt de rijwind in de auto tot een minimum.

Ondanks de redelijke aantallen die zijn gebouwd van de 993 Cabriolet is het vaak moeilijk om vandaag-de-dag een mooi exemplaar te vinden wanneer je op zoek bent naar dit type. Maar omdat 44% van de totale geproduceerde Cabriolets in de VS terecht gekomen zijn, liggen hier mogelijkheden.

 

Steeds meer Porsche liefhebbers (en zelfs Duitse Porsche-dealers), gaan dan ook over tot de her-import van de vaak gavere exemplaren die nog te vinden zijn in Amerika. Als youngtimer importeur kunnen wij u hiermee perfect van dienst zijn. Wij kunnen het gehele importproces vanuit de VS voor u uit handen nemen. En dat tegen zeer scherpe tarieven.

Porsche 993 - Targa

Met ingang van november 1995  heeft de Porsche 911, nu in de uitvoering van de 993, weer de beschikking over een Targa-uitvoering. De nieuwe Targa doet iedereen versteld staan door het grote glazen schuifdak welke automatisch kan worden geopend en onder de achterruit naar binnen schuift.

 

Dit nieuwe concept is een grote verandering (en verbetering) ten opzichte van vorige modellen 911’s Targa, die over een brede vaste (rol)beugel beschikten waarbij het Targadak handmatig moest worden uitgenomen en opgeborgen in het vooronder van de kofferruimte.

Het automatisch te openen glazen dak, bestaat uit twee delen; een kort voorstuk dat bij het openen automatisch omhoog klapt als een winddeflector, en een groot naar binnen schuivend deel dat in geopende toestand onder de achterruit is ‘geparkeerd’. Om opwarming van de auto tegen te gaan is het glazen dak sterk donker getint en aan de binnenkant voorzien van een automatisch bedienbaar rolscherm.

 

In principe heeft de Cabriolet-uitvoering model gestaan als basis voor de Targa. Wanneer je goed kijkt naar de vormgeving van de 993 Cabriolet, dan is de vormgeving exact gelijk aan die van de 993 Targa (zonder dakbeugels en glazen dak). Alles bij elkaar is deze nieuwe 993 Targa voor Porsche een uiterst slim bedacht concept.

Porsche 993 - Carrera 4S

Niet alleen bij de introductie in 1995, maar ook nog vandaag-de-dag, word de Carrera 4S Youngtimer gezien als het absolute topmodel van de 993 Carrera-serie. De Carrera 4S nam hiermee direct de meest sportieve positie in tussen de 993 Carrera’s en de Turbo. 

 

Voor de ontwikkeling van de Carrera 4S hoefde men in Stuttgart-Zuffenhausen geen dure nieuwe ontwikkelingen te doen. Zo werd de Carrera 4S de ultieme combinatie van reeds beschikbare en bewezen techniek vanuit de andere 993-modellen. In principe is de Carrera 4S grotendeels gelijk aan de Turbo-uitvoering, maar dan zonder de turbo-lader en de grote spoiler op de motorkap achter, die zo kenmerkend is voor de 993 Turbo-versie.

 

Aan de voorzijde beschikt de Carrera 4S over dezelfde voorbumper als de Turbo, en ook aan de achterkant onderscheidt de 4S zich van de andere Carrera-modellen door de – met aan iedere zijde 30 mm – ‘uitgeklopte’ spatborden; hierdoor is een Porsche Carrera 4S, net als de 993 Turbo en 993 Carrera S-uitvoering, in totaal 6 cm breder dan een standaard Carrera en Carrera 4 (in Coupé of Cabriolet-versie), 993 Targa of 993 RS. De Carrera 4S ligt ook nog eens anderhalve centimeter dichter bij het asfalt dan de eerder genoemde Carrera’s en Targa, waardoor alles van achteren gezien er veel breder (of dikker) uitziet.

 

Andere uiterlijk zichtbare kenmerken van de 993 Carrera 4S zijn de sideskirts aan de onderzijde van de portieren tussen voor- en achterspatbord, de rode remklauwen, witte knipperlichten vóór en rode richtingaanwijzers achter

Porsche 993 - Carrera RS

De Porsche 993 Carrera RS Youngtimer is slechts twee modeljaren in productie geweest (1995 en 1996) en had per direct de beschikking over een krachtige 3,8 liter 6-cilinder-boxermotor (Varioram) van maar liefst 300 pk. Het onderstel en besturing is bovendien strakker afgesteld en de auto ligt vóór 30 mm en achter 40 mm lager ten opzichte van de 993 Carrera.

 

Samen met een gewichtsbesparing van maar liefst 100 kg ten opzichte van een standaard 993 Carrera resulteerde dit in een duidelijk snellere RS-versie voor berijders met extra sportieve aspiraties, doch echter met een minimum aan comfort. Overbodige comfortelementen, zoals doch niet beperkt tot armsteunen en opbergvakken in de portieren, zijn in de 993 Carrera RS opgeofferd ten gunste van een reductie van het gewicht.

 

Toch was de 993 Carrera RS wel degelijk inzetbaar voor dagelijks gebruik, maar waren er geen concessies gedaan voor gebruik op het circuit. Standaard was de 993 Carrera RS voorzien van fraaie 18″ Porsche-Speedline velgen (met wielnaafkappen met RS-logo) en een tweedelige voorspoiler, twee zijskirts en een elegante, enkele achterspoiler met luchtrooster.

 

In totaal zijn er maar 1280 exemplaren van de Porsche 993 Carrera RS geproduceerd, dus het vinden van een geschikte Youngtimer kan wat lastiger zijn dan normaal gesproken. Toch is het heel goed mogelijk om deze Carrera RS als Youngtimer aan te schaffen en te importeren. Bel ons voor de mogelijkheden op 0252 347 176

Porsche 993 - Turbo

De Porsche 993 Turbo Youngtimer was in 1995 alweer de vierde generatie 911 Turbo in twintig jaar, sinds de introductie van de eerste 911 Turbo (type: 930) in de herfst van 1974. Tot deze nieuwe 993 Turbo waren er in totaal 26.743 stuks van de 911 Turbo geproduceerd.

 

De nieuwe 993 Turbo was op het moment van introductie direct het topmodel van de reeks en qua uiterlijk te herkennen aan de grote achterspoiler die zowel de druk op de achteras verhoogd (betere stabiliteit bij hogere snelheden) maar tevens dienst doet als behuizing voor de twee luchtkoelers voor de Turbo.

 

Met de 993 Turbo werd voor het eerst een dubbele turbo in de 911 geplaatst. Het voordeel hiervan is dat twee kleine turbo’s het vermogen sneller kunnen aanspreken en dat er een gelijkmatiger vermogensstijging wordt bereikt in vergelijking tot het gebruik van een enkele turbo. Dankzij de gemonteerde bi-turbo kon het gebruikelijke turbogat verder worden teruggebracht.

 

In tegenstelling tot zijn voorgangers werd de 993 Turbo voorzien van vierwielaandrijving; een en ander noodzakelijk om het vermogen op de meest perfecte en veilige manier ook daadwerkelijk op de weg te krijgen.De vierwielaangedreven 993 Turbo verkrijgt zijn extra aandrijving naar de voorwielen door middel van een ruimte- en gewichtsbesparende (en nagenoeg onderhousvrije) Visco-koppeling.

 

Afhankelijk van de weg- en weersomstandigheden (in combinatie met de rijstijl) gaat in de praktijk 5-35% van de kracht naar de voorwielen (in extreme situaties kan zelfs tot 50% automatisch naar de voorwielen worden ‘gestuurd’). Op deze wijze staat de 993 Turbo telkens garant voor een maximale grip en aandrijving.

Porsche 993 - Turbo S

Als ‘slagroom op het toetje’ kreeg de 993-serie derhalve aan het eind van zijn succesvolle loopbaan nog een ultieme Turbo-versie: de Turbo S, een product van Porsche Exclusive. Motorisch gelijk aan de 993 GT2 uit 1998 was de 993 Turbo S het ‘meer beschaafde’ broertje van de GT2; minder opzichtig maar wel ruim 200 kg zwaarder dan de GT2.

 

Toch was de Turbo S geenszins een ‘stakker’ in vergelijking tot de GT2. Zeker voor de gewone automobilist bood de Turbo S meer veiligheid dankzij de standaard vierwielaandrijving en op de normale weg en in het normale verkeer zijn de prestatieverschillen bij wijze van spreke nauwelijks meetbaar.

 

Aan de buitenkant is de 993 Turbo S vooral herkenbaar aan de extra koelgaten in de achterspatborden die zorg dragen voor de aanzuiging van extra lucht naar de dubbele turbo en de gele remklauwen. Ook had de 993 Turbo S links- en rechtsachter een dubbele uitlaatpijp én een extra oliekoeler.

 

Andere subtielere kenmerken van de 993 Turbo S ten opzichte van de 993 Turbo zijn de matte finish van de velgen, een gewijzigde afwerking van de voorspoiler, de kleine priemende Hella-lampjes tussen de richtingaanwijzers en de extra luchtinlaten

Porsche 993 - GT2

Voor wie de 993 Turbo nog niet heftig genoeg was kwam in 1995 de Porsche 993 GT2 op de markt. Gebaseerd op de 993 Turbo was de GT2 leverbaar in twee verschillende versies, te weten als GT2 ‘straatversie’ en als GT2 R ten behoeve van het échte racewerk op het circuit.

 

De GT2 is in vele opzichten bijna als ‘extreem’ te betitelen omdat deze de Turbo-versie in alle opzichten overtreft. Zo zijn er niet alleen 22 extra paardenkrachten voorhanden, maar is de auto aan vóór- en achterzijde respectievelijk ook nog eens 64 en 60 mm breder dankzij de kunststof opzetstukken op de spatborden.

 

Onder de voorbumper is een extra opvallende boegspoiler gemonteerd met extra luchtinlaten voor een nog betere koeling van de remmen en is op het motordeksel een tweedelige, extra grote en beweegbare, vleugel geïnstalleerd die zorg draagt voor een maximale neerwaartse druk en is voorzien van twee extra luchtinlaten voor een optimale aanzuiging van lucht naar de dubbele turbo.

 

Voor gewichtsbesparing zijn het kofferdeksel en de portieren gemaakt uit aluminium en zijn de zijruiten en de achterruit van extra dun glas

Porsche 996 - Vijfde Generatie (1998-2006)

Uitvoering

911 Carrera 2

911 Carrera 2

911 Carrera 4

911 Carrera 4

911 Carrera 4S

911 Targa

911 Turbo

911 Turbo S

911 GT3

911 GT3

911 GT2

911 GT2

PK / kW

300 / 221

320 / 235

300 / 221

320 / 235

320 / 235

320 / 235

420 / 309

450 / 331

360 / 265

381 / 280

462 / 340

483 / 355

Productiedatum

1998-2001

2001-2003

1998-2001

2001-2004

2001-2004

2001-2004

1999-2006

2003-2006

1998-2000

2001-2004

2000-2003

2003-2006

Niet de Porsche 911 Youngtimer gevonden die u zocht?