Jeep Cherokee Youngtimer.

Een inspirerende compacte SUV van Jeep

Het rijden van een Jeep Cherokee Youngtimer.

De Jeep Cherokee begon als een variant op de Jeep Wagoneer voordat het zijn eigen model werd. De Cherokee was een middelgrote SUV toen hij in 1974 in productie werd genomen, maar sinds 1984 is dit veranderd naar een compacte SUV type. De Jeep Cherokee leidde ook direct tot de creatie van de Jeep Grand Cherokee, een van de meest succesvolle jeeps ooit.

 

Wanneer we kijken naar gangbare Jeep Cherokee Youngtimer modellen, dan vinden we ons al snel kijkend naar de tweede generatie Cherokee’s, die tussen 1984 en 2001 werden geproduceerd onder de fabriekscode XJ. Maar ook de derde generatie (KJ) die tussen 2002 en 2007 van de band zijn gerold, zijn nu zeer goed als Youngtimer aan te schaffen. Zolang het bouwjaar maar niet later als 2004 is.

 

De Cherokee was tijdens deze derde generatie bekend als de Jeep Liberty, dit omdat het zo makkelijker te onderscheiden was van de Grand Cherokee. Deze Cherokee ging door met de constructie van de unibody. Het was ook de eerste Jeep met tandheugelbesturing. Bovendien was het de eerste Jeep die de PowerTech-motoren gebruikte die op dat moment nieuw waren.

Nieuw aanbod - Jeep Cherokee

Jeep Cherokee (XJ) - Tweede Generatie (1984 - 2001)

Na 13 jaar productie zag de Jeep Cherokee in februari 1997 een bijgewerkte exterieur- en interieurstyling. Zowel de twee- als vierdeurs carrosserieën bleven in productie en ontvingen een stalen achterklep (ter vervanging van het eerder gebruikte glasvezel), gerestylede achterlichten, extra kunststof sierlijsten langs de deuren en een nieuw frontpaneel met meer aerodynamische vormgeving. 

Het reservewiel bleef gemonteerd op het achterpaneel aan de achterkant van de kofferbak. Een nieuw, uniek reservewielhouder is door Peter Gruich bedacht, die gebruikmaakten van de trekhaakbalk en een unieke draaibeugel.

Het interieur werd bijgewerkt met een geheel nieuw ontwerp en instrumentenpaneel met de eerste geblazen symmetrische instrumentpaneel-houderconstructie. Dit instrumentenpaneel bevatte een unieke cluster / airbag beugel, uitgevonden door Peter Gruich.

Een stijver frame met unibody bracht verbeteringen aan in geluid, trillingen en hardheid (NVH genoemd, wat staat voor Noice, Vibration en Hardness). Ook hebben NVH-verbeteringen bijgedragen aan nieuwe deurafdichtingen die windgeruis bij hogere snelheden hebben verminderd.

In het midden van het modeljaar 1999 ontvingen voertuigen met de 4.0 L-motor een herzien inlaatspruitstuk. Dit werd gedaan om kleinere uitlaatpoorttransporten tegen de nieuwste gietstukken van cilinderkoppen tegen te gaan, wat werd gedaan om te voldoen aan strengere emissiecontrolewetten.

Voor de modeljaren 2000 en 2001 ontvingen alle zescilinder-XJ’s een ontkoppelingssysteem zonder motor met spoel-on -stekker ontsteking ter vervanging van het eerder gebruikte “traditionele” systeem; in combinatie met een betere uitlaatpoort en de nieuwere inlaatspruitstukken gaf dit een kleine toename in vermogen ten opzichte van de vorige modellen.

Jeep Cherokee Youngtimer - Tweede Generatie (XJ)

Motor

2.5L AMC 150 Benzine I4

4.0L AMC 242 Benzine I6

2.5L AMC 150 Benzine I4

4.0L AMC 242 Benzine I6

PK / kW / Koppel(Nm)

130 / 97 / 202

190 / 142 / 305

125 / 93 / 200

193 / 144 / 313

Productiedatum

1991-1996

1991-1999

1997-2001

2000-2001

Jeep Cherokee (KJ) - Derde Generatie (2002-2007)

De Jeep Cherokee (KJ) is een compacte SUV die werd ontworpen door Bob Boniface begin 1998. Geïntroduceerd in mei 2001 voor het modeljaar 2002 als vervanging voor de Cherokee (XJ). De KJ-serie werd geprijsd tussen de Wrangler en de Grand Cherokee in.

Het was de kleinste van de 4-deurs Jeep SUV’s tot aan 2007, toen de kleinere Jeep Compass en Jeep Patriot het stokje overnamen. Het werd geassembleerd in de Toledo North Assembly Plant in de Verenigde Staten, evenals in andere landen, waaronder Egypte en Venezuela.

Geïnspireerd door styling van de Dakar – en Jeepster -conceptvoertuigen, was de Cherokee KJ bedoeld als vervanging voor de gestaakte Jeep Cherokee XJ. De derde generatie Cherokees markeerde ook een paar primeurs voor Jeep. Het was de eerste Jeep die gebruik maakte van stuurinrichting met tandheugel.

Daarnaast is het ook de eerste Jeep die de twee, toen nog nieuwe PowerTech-motoren ging gebruiken.  De Jeep Cherokee (KJ) stond in Amerika bekend als de Jeep Liberty. Het was deze Liberty die werd genomineerd voor de Noord-Amerikaanse Truck of the Year-prijs in 2002.

Drie uitrustingsniveaus werden aanvankelijk aangeboden; de top End Limited, een meer robuuste Renegade en de basissport. Alle werden beschikbaar gesteld met 2WD of 4WD. In juli 2004 kreeg de Liberty voor het modeljaar 2005 een facelift in het midden van de cyclus. De 2005, 2006 Renegade en 2005 Rocky Mountain Edition Liberties ontvingen een exclusieve platte kap en een groter rooster. 

In 2007 werd het Renegade-uitrustingsniveau vervangen door de Latitude, die meer leek op een stedelijk uiterlijk en de unieke kap en grille van de Renegade-trim verloor. Voordat deze modellen als Youngtimer beschikbaar komen, moeten we helaas nog wel een jaartje of 2 wachten.

Jeep Cherokee Youngtimer - Derde Generatie (XJ)

Motor

2.4L PowerTech Benzine I4

3.7L PowerTech Benzine V6

PK / kW / Koppel(Nm)

150 / 112 / 215

210 / 157 / 319

Productiedatum

2002-2007

2002-2007

Niet de Jeep Cherokee Youngtimer gevonden die u zocht?